Skúsenosť je pre Slovákov pri nákupe online dôležitá


Slováci sú čoraz aktívnejšími recenzentmi. Osobné skúsenosti majú veľkú váhu nielen pri rozhodovaní sa medzi e-shopmi, ale aj ako spätná väzba pre e-shopy.


Bratislava 6. augusta – Slováci zvyšujú dôraz na osobnú skúsenosť, čoraz väčšiu váhu majú podľa nich recenzie. Podľa štatistík najväčšieho nákupného portálu Heureka.sk ich počet neustále rastie. Iba za prvý polrok tohto roka zanechali zákazníci na Heureke takmer polmilióna recenzií a hodnotení. Heureka kladie veľký dôraz na recenzie a spätnú väzbu zákazníkov pre e-shopy. „Dotazníky sa rozosielajú na základe reálne uskutočnených objednávok. Ide teda o skutočných zákazníkov, ktorí majú s daným e-shopom skúsenosť. Na základe vysokého počtu kladných hodnotení potom Heureka udeľuje e-shopom certifikát Overené zákazníkmi. Práve podľa tohto certifikátu zákazníci rozoznajú spoľahlivé a overené e-shopy,“ vysvetlil manažér zákazníckeho servisu nákupného portálu Heureka.sk Jan Kriegel. Vlastné skúsenosti či hodnotenia ostatných zákazníkov sú navyše dôležité pri našom rozhodovaní sa o nákupe.


O tom, že Slováci sú v  oblasti hodnotenia nákupov svedomití, svedčia čísla –  celkovo na Heureke zanechali už takmer tri milióny recenzií a hodnotení. Každá štvrtá recenzia pritom obsahuje aj slovné odporučenie. „Heureka recenzie systémovo kontroluje štyrmi rôznymi mechanizmami. Tie podozrivé prechádzame ešte raz manuálne a každú podvodnú alebo nekalú recenziu mažeme,“ dodal Jan Kriegel.


Zákazníci si postupne na recenzie zvykli, píšu ich čoraz viac. „Ukazuje sa, že pre zákazníkov sú recenzie dôležité. Keďže sa často podľa nich rozhodujú, následne ich po nákupe aj sami zanechajú, pretože si uvedomujú ich hodnotu,“ tvrdí Jan Kriegel. V roku 2011 bolo ohodnotených len o málo viac ako 153-tisíc nákupov. V roku 2014 sa toto číslo zvýšilo už na takmer 964-tisíc recenzií. Vlaňajšie Vianoce boli z pohľadu recenzií zatiaľ najsilnejším obdobím, iba v decembri 2014 zákazníci ohodnotili vyše 120-tisíc nákupov. „Čísla nasvedčujú, že Heureka by v decembri mohla preskočiť milión recenzií za rok, z čoho sa budeme veľmi tešiť,“ uzavrel Jan Kriegel.

rok  2011    rok  2012    rok  2013    rok  2014    rok 2015*
153 333    327 628    836 074    963 625    481 278
*prvý polrok roku 2015