Slováci minú na internete priemerne 217 eur na jednu objednávku, sú väčší držgroši ako Česi?

Bratislava 7. septembra – Online nakupovanie je medzi Slovákmi čoraz populárnejšie. Na internete dnes môžeme kúpiť všetko, cez elektroniku, oblečenie, kozmetiku či potraviny. Je to ľahké, rýchle a často aj lacnejšie než nákup v kamenných obchodoch. Trend online nakupovania na Slovensku neustále rastie. Ako hovorí šéf Heureky Tomáš Braverman, priemerná cena online objednávky slovenského zákazníka predstavuje 217 eur. Podľa analýzy porovnávača cien Heureka.sk sa za rok 2015 najviac kusov tovaru predávalo najmä v kategóriách IT a mobily a taktiež oblečenie. V rámci elektroniky tvoria viac ako pätinu predaja mobilné telefóny, obľuba rastie aj u notebookov. Pred pár rokmi obľúbené tablety sú však už v úzadí vďaka smartfónom s veľkými displejmi, ktoré ich bez problémov nahradili a zastúpili vo všetkých funkciách.


Okrem elektroniky sú Slováci ochotní zaplatiť vyššie sumy aj za nákup hudobných nástrojov, módneho a športového oblečenia, rastúci trend bol zaznamenaný aj v kategóriách deti, kozmetika a zdravie. „Zaujímavé je porovnanie počtov predaných produktov v jednotlivých kategóriách. Slováci napríklad nakúpili takmer rovnako veľa kusov elektroniky ako produktov z kategórie móda a oblečenie. Medzi oblečením má o niečo väčší podiel pánske oblečenie pred dámskym,“ hovorí Braverman. Kým totiž páni radšej uprednostnia online nákup oblečenia, ktorý je rýchly a pohodlný, dámy sa po obchodoch rady prechádzajú a oblečenie si pred kúpou vyskúšajú. 


Overený tovar si kupujú zákazníci opakovane
Ako sú na tom Slováci s online nakupovaním v porovnaní s Čechmi? Sú Slováci väčší „držgroši“? Pravdou zostáva, že za rok 2015 sa odhadované útraty Čechov v rámci online nakupovania vyšplhali na 81 miliárd českých korún, kým Slováci minuli online nakupovaním zhruba 703 miliónov eur. 
Aj napriek tomu, že Česi utratia oproti Slovákom v online nakupovaní podstatne viac, v kategóriách obľúbených produktov sa zhodnú. Štandardne najviac Česi rovnako utrácajú za IT a mobilné telefóny, čiernu a bielu elektroniku či oblečenie. „Do bežných nákupov sa stále častejšie zaraďuje aj sortiment bežnej dennej spotreby v nižších hodnotách. Ide o tovar, ktorý často zákazníci vyskúšajú a v prípade, že sú s tovarom spokojní, kúpia si ho opakovane,“ hovorí Tomáš Braverman. 


V mobilnom nakupovaní vedú Slováci
Slováci najčastejšie nakupujú online z pohodlia svojho domova. Až 35 % Slovákov však uprednostní nákup prostredníctvom mobilného zariadenia. Na takúto formu nákupov je pripravených 31 % slovenských e-shopov. V mobilnom nakupovaní si tak Slováci držia nad Čechmi pomyselné prvenstvo.