Slováci minú v e-shopoch tento rok rekordných vyše 700 mil. €


Slováci nakupujú online stále viac, tento rok minú v e-shopoch zhruba 703 miliónov eur. Stále stúpa počet e-shopov, už sa ich počet na Slovensku blíži k 10-tisíc. Trendom sú špecializované e-shopy a stále častejšie pri nakupovaní online využívanie mobilných zariadení.

Bratislava 25. novembra – Deň dopravy zdarma, ktorý prebiehal v slovenských e-shpoch minulý týždeň, odštartoval naplno sezónu vianočných nákupov. Tá je každoročne, ťahúňom celého roka v rámci internetového predaja. Celkovo za rok 2015 minú Slováci v e-shopoch zhruba 703 miliónov eur, čo predstavuje nárast asi o 15 %. Vyplýva to zo štatistík nezávislého porovnávača cien Heureka.sk. „V prvom polroku vzrástol obrat e-commerce zhruba o pätinu oproti vlaňajšku. Tohtoročné leto však internetovým nákupom neprialo a tempo rastu spomalilo. Vianočná sezóna však bude opäť silná a vďaka tomu znovu očakávame rekordný obrat e-commerce,“ vyhlásil riaditeľ Heureky Tomáš Braverman. Podiel e-commerce na celkovom retaile Slovenska je o niečo viac ako 11 %.

Počet e-shopov stále stúpa
Počet e-shopov na Slovensku každoročne rastie. Aj tento rok Heureka zaznamenala zvýšenie počtu, v roku 2015 ich eviduje už 9 355. Ich počet tak v porovnaní s rokom 2014 narástol o približne 12 %. „Trendom sú veľké e-shopy a nákupné galérie, kde zákazníci nájdu všetko na jednom mieste, alebo e-shopy úzko špecializované na istý segment,“ dodal Braverman. 
Počet e-shopov na Slovensku


Rok 2011    Rok 2012    Rok 2013    Rok 2014    Rok 2015
2400    4500    7000    8250    9 355

Slovenský e-commerce trh tak stále nie je nasýtený. V Česku sa však už napríklad potvrdili dlhodobé predpovede o konsolidácii počtu e-shopov, ich počet veľmi mierne klesol medziročne zhruba o jedno percento na 36 800.

Slováci internetu veria, nakupujú viac bežný tovar
Prvé miesto v najvyšším trhovým podielom si stále držia elektronika (40 %) a biela technika (21 %). „Elektornika si drží najväčší podiel stabilne, ale už to nie je kategória, ktorá by rástla progresívne. Dynamické medziročné nárasty sme zaregistrovali v iných kategóriách – v jedle a nápojoch nárast o 45 %, vyše tretinový nárast aj v segmentoch hobby a kozmetika a zdravie. O štvrtinu narástla kategória oblečenie a móda, ktorá je obrovským trendom. Tento skok možno pripísať novým hráčom na trhu,“ vysvetlil Braverman.


Novinkou je stále viac Slovákov, ktorí sa naučili nakupovať trvanlivé potraviny, kávu a alkohol online. Veľkým trendom je práve nákup kávových kapsúl online do rozličných typov domácich kávovarov. „Rastie aj celý hobby segment, čo je spôsobené najmä tým, že nárast zaznamenali špecializované kategórie. Trendom je totiž špecializácia e-shopov, ktoré sa chcú odlíšiť od konkurencie. Tieto e-shopy totiž ponúkajú produkt priamo cieľovej skupine,“ uviedol Braverman. „Slováci majú stále väčšiu dôveru v online nákupy a čoraz častejšie nakupujú online aj tovar pre bežnú spotrebu v nižších hodnotách. Tento trend už je úplne zjavný aj v Česku, toto je totiž presne druh sortimentu, ktorého nákupom online šetria zákazníci nielen peniaze, ale predovšetkým čas a námahu,“ dodal. 
 

Treba sa sústrediť na mobily
Budúcnosť e-commerce je v m-commerce. V roku 2015 tvorili návštevy z mobilných zariadení na Heureke 37 % celkového počtu. Tento trend si konečne zobrali za svoj aj e-shopy, úspechom je medziročný nárast e-shopov prispôsobených pre mobilné zariadenia o viac než polovicu na 31 % celkového počtu. „Trendom je nakupovať mobilne lacnejšie položky a tovar opakovanej spotreby, ako je krmivo pre psy a mačky, kontaktné šošovky, plienky a podobne,“ priblížil šéf Heureky.
V tomto ohľade sú Slováci na tom lepšie ako Česi. Návštevy cez mobil predstavujú u susedov len o málo viac ako 30 % celkového počtu a web prispôsobený týmto zariadeniam má len 27 % e-shopov.

Trendom v platbách je online
Aj v prípadne platobných metód začínajú Slováci čoraz častejšie voliť modernejšie platobné metódy. Stále síce najviac ľudí kupuje tovar na dobierku, medziročne však jej obľuba klesá. Obľúbenou zostáva aj platba na odbernom mieste. „Platba vo výdajniach pripomína klasický nákup z ruky do ruky, preto zostáva obľúbenou u Slovákov, podpisuje sa však pod to aj zakladanie a rozširovanie siete odberných miest,“ vysvetlil Braverman. „Dlhodobo sa však derú do popredia moderné nástroje, predovšetkým online platba kartou. Slováci sa naučili dôverovať jej a majú väčšie povedomie o bezpečnosti tejto metódy, ktorá je na rozdiel od iných často bezplatná a predovšetkým rýchla. A to je nezanedbateľný benefit,“ uzavrel Braverman.


Platobné metódy
Dobierka    57%
Platba pri osobnom odbere tovaru    16%
Platba kartou online     15%
Bankový prevod    10%
Platobné tlačidlá (rýchla online platba)    1%
Iný spôsob    1%